سال چهارم / شماره : 735 / دوشنبه / ۲۷م قوس ۱۳۹۶
Vol No 04, Issue 735, Monday, 18 December , 2017

جنگ سوریه، جنگ افغان‌ها در برابر افغان‌ها: حکومت افغانستان چه می‌کند؟

نویسنده : مریم بهاری - کد خبر : 6904

۶ جوزا , ۱۳۹۳

شیوه‌های کاخ‌سفید در جنگ سوریه


این روز‌ها، خبر اعزام مهاجران افغانی به جنگ سوریه به موضوع داغ رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شده است. جالب این‌جاست که این موضوع، خبر تازه‌ای نیست و از یکسال پیش به این طرف در رسانه‌های مختلف پخش شده است؛ اما آنچه که باعث شد تا به امروز زیاد به آن پرداخته نشود، نوع واکنش حکومت افغانستان بود.

خواب یکسالة حکومت

در ماه حمل سال گذشته، جانان موسی‌زی، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به خبر اعزام مهاجران افغانی به جنگ سوریه از طرف ایران، گفته بود که وزارت خارجه یک هفته دربارة صحت این خبر تحقیق کرده و چنین خبری نادرست است. او دربارة جزئیات این تحقیق چیزی نگفته بود. در حالی که وقایع پس از آن، نشان داد که وزارت خارجه در این باره بسیار سهل‌انگارانه برخورد کرده است و این سهل‌انگاری باعث شد تا ده‌ها تن از هموطنان‌مان به بهایی اندک در جنگ سوریه کشته شوند. شاید اگر گزارش روزنامة وال‌استریت ژورنال، بی‌بی‌سی و مطبوعات داخلی ایران چنین خبری را تأیید نمی‌کرد و مشرانو جرگه و پارلمان افغانستان خواستار پیگیری این خبر نمی‌شدند، هنوز‌هم وزارت خارجه بر رد‌کردن این خبر تأکید داشت و حال با وجودی که تشییع پیکرهای مهاجران افغانی کشته‌شده در جنگ سوریه در شهرهای قم و مشهد برگزار شده است و به نقل از خبرگزاری تسنیم که وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است، تعدادی از فرماندهان نظامی ایران هم در مراسم تشییع پیکرهای هموطنان کشته‌شدةمان در جنگ سوریه شرکت کرده‌اند. اما وزارت خارجه، هنوز هم از احتمال اعزام مهاجران افغانی به سوریه سخن می‌گوید گویا که هنوز هم در صحت این خبر، تردید دارد و باید در این باره تحقیق کند.

علاوه بر این، برخی جلسات برای تشویق جوانان مهاجر به شرکت در جنگ سوریه برگزار می‌شود و به آن‌ها وعدة معاش ماهیانه و اقامت در ایران داده می‌شود و برخی جوانان مهاجر هم این وعده‌ها را باور می‌کنند. چون در سال‌های جنگ ایران و عراق هم تعدادی از مهاجران افغانی در جنگ شرکت کردند و به خاطر سابقة شرکت در جنگ عراق مجوز اقامت در ایران گرفتند

یوسفی، دانشجوی علوم سیاسی از مهاجران افغانی است که در مشهد زندگی می‌کند، او می‌گوید که در محل سکونت‌شان، شاهد مراسم‌های عزاداری برای هموطنانی که در جنگ سوریه کشته شده‌اند، بوده است. «واعظین در این مراسم‌ها، مردم را تشویق به شرکت در جنگ سوریه می‌کنند و این جنگ را یک جنگ اسلامی می‌دانند. در رسانه‌های ایران هم این کشته‌شدگان را مدافعان حرم حضرت زینب می‌نامند و به آن رنگ‌و‌بوی مذهبی می‌دهند.»

به گفتة وی: «علاوه بر این، برخی جلسات برای تشویق جوانان مهاجر به شرکت در جنگ سوریه برگزار می‌شود و به آن‌ها وعدة معاش ماهیانه و اقامت در ایران داده می‌شود و برخی جوانان مهاجر هم این وعده‌ها را باور می‌کنند. چون در سال‌های جنگ ایران و عراق هم تعدادی از مهاجران افغانی در جنگ شرکت کردند و به خاطر سابقة شرکت در جنگ عراق مجوز اقامت در ایران گرفتند.»

جنگ به بهای پول و ایدئولوژی

 حالا یکسال گذشته است و طی این یکسال، رسانه‌های داخلی از هر‌منبع قابل استنادی، گوشه‌ای از واقعیت‌های جریان اعزام مهاجران افغانی به جنگ سوریه بازتاب می‌دادند.

گزارش خبرنگار فراری از جنگ سوریه، که در ماه قوس سال گذشته منتشر شد، قابل تأمل است. سید حامد مقتدر که ‌همراه همسرش از سوریه به افغانستان فرار کرده بود، به عنوان شاهد‌، گوشه‌ای از واقعیت‌های حضور هموطنان‌مان در جنگ سوریه را برملا کرد. به گزارش خبرگزاری بخدی، او هموطنان‌مان را در دو جبهة مخالف هم دیده بود که تعدادشان به چند هزار نفر می‌رسید. تعدادی از این‌ها از مهاجران افغانی بودند که در ازای پرداخت پول هنگفت از طرف ایران به سوریه اعزام شده بودند و با مخالفان حکومت بشار اسد می‌جنگند و دسته‌ای دیگر که از طرف احزاب جهادی افغانستان با اهداف ایدئولوژیک در صف مخالفان حکومت بشار اسد می‌جنگند؛ به این ترتیب، شهروندان افغانستان در کشوری ثالث، بدون این‌که ‌شناختی از یکدیگر داشته باشند، علیه یکدیگر در جنگ‌اند.

در این‌حال، رادیو آزادی هم به نقل از احمد سعیدی، تحلیلگر مسایل سیاسی گزارش داده است: پاکستان هم در اعزام مهاجران افغانی به سوریه به‌طور غیرمستقیم نقش دارد.»

پاکستان و ایران دو کشور همسایة افغانستان است که بیشترین تعداد پناهجوی افغانستان را دارند. براساس این گزارش‌ها، هموطنان ما برای جنگ در سوریه به سه گروه تقسیم شده‌اند. مهاجران افغانی که از طرف دولت ایران در صف حکومت بشار اسد‌ند. مهاجران افغانی که از طرف دولت پاکستان در صف مخالفان حکومت بشار اسد و هموطنان‌مان در افغانستان که از طرف برخی احزاب جهادی در صف مخالفان حکومت سوریه می‌جنگند.

پرهیز از جنگ مذهبی در سوریه

در کنار بحث جنگ سوریه، تکذیب مصاحبة رییس دفتر آیت‌الله محقق کابلی، آخرین خبری است که دربارة اتفاقات مربوط به جنگ سوریه منتشر شده است که نوع پردازش رسانه‌ها به این خبر جای بحث بسیار دارد. رسانه‌های وابسته به دولت ایران و رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سی، صدای امریکا و رادیو آزادی، به شیوه‌های مشابهی به این خبر توجه کرده‌اند. همة این رسانه‌ها از طرف آیت‌الله محقق کابلی، اعزام مهاجران افغانی به جنگ سوریه را تکذیب کرده‌اند. در حالی که با تحلیل محتوای این پیام می‌توان فهمید که فقط آن بخش از مصاحبه مربوط به رییس دفتر این مرجع تقلید مبنی بر تأیید اعزام مهاجران افغانی به جنگ سوریه، تکذیب شده و اصل جریان اعزام مهاجران افغانی به سوریه تکذیب نشده است و توصیه‌ای که در ادامة پیام، به کشورهای منطقه برای دخالت‌نکردن در امور داخلی سوریه و تبدیل‌نشدن به جنگ مذهبی شده است، حکایت از دخالت‌های آشکار کشورهای منطقه دارد و بر هیچ‌کسی پوشیده نیست که چه کشورهایی به جنگ سوریه رنگ‌و‌بوی مذهبی می‌دهند.

دیروز افغانستان، امروز سوریه

سه‌دهه جنگ در افغانستان، نتیجة سیاست‌های قدرت‌های منطقه‌ای و میدان رقابت ابرقدرت‌های جهان بود که در آن سال‌ها، جنگ‌های داخلی گروه‌های مجاهدین را در مقابل یکدیگر قرار داد و برادر‌کشی رواج یافت و مردم افغانستان بیشترین آسیب را از این جنگ‌ها در خاک خود دیدند و حال که بیش از یک‌دهه از برقراری امنیت نسبی و پایان جنگ‌های خانمان‌سوز در کشورمان می‌گذرد. تعدادی از هموطنان ما در در داخل و خارج، مورد استفادة ابزاری قرار می‌گیرند و این‌بار نه در کشور خود بلکه در کشور سوریه علیه یکدیگر تجهیز می‌شوند. حال باید دید که حکومت افغانستان در مقابل چنین سیاست‌هایی از طرف کشورهای همسایه چه اقدامی اتخاذ می‌کند؟ و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، که مدعی احقاق حقوق پناهندگان در سراسر جهان است، چه واکنشی نشان می‌دهد؟





  1. محمد نیکپاه
    ۱۰:۱۹ ق.ظ در جوزا ۷م, ۱۳۹۳

    تا سرنوشت مهاجرین معلوم نشود و مهاجرین به کشور باز گردانده نشود و برایش مسکن و کار در افغانستان پیدا نشود مطمئن باش که از مهاجرین سوء استفاده خواهد شد.

  2. Ali Nejati
    ۱۱:۳۸ ب.ظ در ثور ۳م, ۱۳۹۴

    سلام، من یکی از مهاجرین افغان در ایران هستم، این که بچه های مهاجر به خاطر پول ومدارک به جنگ در سوریه میروند اشتباه است ،مهاجرین ما تنها وتنها برای اعتقادی که دارند وارد این جنگ شده اند، اینها جمعی بچه شیعه هستند که می خواهند حد اقل کاری که می توانند وآن شرکت در این جریان است، انجام دهند، شاید از این عقاید شیر بچه های مهاجر در ایران، دولت ایران استفاده انسانی کنند، شاید! ولی این بچه ها به سیاست های خارجی کاری ندارند، تنها وتنها می خواهند کاری کنند… باشد که خدا با ماست

  3. حسین
    ۱۰:۱۹ ق.ظ در ثور ۹م, ۱۳۹۴

    برادران عزیز در اینکه داعش ٬ جبهه ی النصره ٬ القاعده ٬ طالبان و گروه بوکو حرام تماما تروریسم سازمان یافته هستند که خشن ترین و حیوانی ترین صفات را دارند که در آن هیچ شخصی از هر طایفه ای کوچکترین شکی ندارد و جنایتهای حولناکشان سند این مدعاست .اما سوال این است دفاع از مردم بی پناه شهری از هر طایفه ای که باشند در مقابل این درنده خو ها کاری انسانی نیست؟ دفاع از عقاید حق هر ملتی است و دفاع از مظلوم جهاد است و یک دستور دینی و شرعی است بنده به عنوان یک دانشجوی افغانی ساکن ایران از قلم به دستان و تحلیلگران می خواهم بجای دامن زدن به بحث مذهبی چهره واقعی تروریسم بین المللی و سازمان یافته توسط دولتهای معاند با اسلام را افشا کنند تا کسی در صف آنها نپیوندد و مورد سو استفاده قرار نگیرد و خصر فی الدنیا و الآخرت نشود این به امید روزی که ریشه ی تروریسم سازمان یافته در کشور عزیزمان خشکانده شود و تمام مردم افغانستان در صلح و صفا و امنیت برادرانه برای افتخار آفرینی تلاش کنند . با تشکر

  4. فاطمه
    ۱۲:۳۱ ق.ظ در سرطان ۲۰م, ۱۳۹۴

    منم افغانی مقیم ایران هستم.ولی همشون بخاطر عقاید نمیرن بدجور شست وشوی مغزی شدن .چون دیدم پسر۱۵ساله ای که شهید شده بود آخه بچه ۱۵ ساله جاش پشته میزه مدرسه ست یا تفنگ؟؟؟
    بعضیاشونم ایرانیا تو اردوگاه باتهدید که اگه سوریه نرن زندانیشون میکنه و …..درصد کمیشون بخاطر عقایدشون میرن

  5. taha
    ۶:۴۰ ب.ظ در اسد ۲۳م, ۱۳۹۴

    علی جان ادعی شما کاملا نادرست هیچ کدام بخاطر اعتقادانشان نمی روند زیرا افغانهای که به سوریه می روند دو دسته اند:
    ۱بی مدرک ها که اکثریت را تشکیل می دهند
    ۲بامدرکها که در اقلیتند
    گروه اول به انگیزه پول و اقامت می روند
    گروه دوم که اقامت دارند اما یا معتادند یا ول گرد اینها فقط به انگیزه پول می روند
    اینها همه مصداق قتیل الحمارند
    ای کاش به انگیزه ای اعتقادی می رفتند
    اگر یک تحقیق سطحی کنی برایت معلوم می شود که آنها اصلا احکام اولیه دین را بلد نیستند تا چه رسد به مسایل اعتقادی کسانی که رفته اند و به اصطلاح شهید شده اند افراد بودند بی نماز لاابالی و…

  6. سحر
    ۹:۴۸ ق.ظ در سنبله ۳۰م, ۱۳۹۴

    من یک ایرانی هستم. شما تو بدترین شرایط کشوری وارد ایران شدید مهمان ما شدید اما خیلی هاتون تو ایران نمک خورده نمکدان شکستید. این رو امارها میگن. هر روز شاهد تجاوز تعدادی افغانی به هموطنان ما هستیم. اما دولت ایران صبورانه با شما رفتار کرد. .و در هیچ مهفلی مستقیما به شما اعتراض نشداما مسیله جنگ در سوریه مطمئن باشید هیچ سو استفاده ای در کار نبوده، مگر دفاع از دین سواستفاده است؟ این موضوع خیلی مهمه. حتما جریان کشتی رو که یک نفر داشت سوراخ اش میکرد شنیدید، اگر بی تفاوت باشیم همه با هم غرق میشیم. در ضمن شما برای ایران نمیجنگید برای سوریه برادر دینی خود میجنگید، اگر من یک مرد بودم حتی یک لحظه تو کمک به مردم سوریه و بشار اسد صبر نمیکردم. منتظریم رهبر به ما حکم جهاد بده، داعش که سهله بزرگتر از اون رو تو ثانیه ای نابود میکنیم. مرگ حق،، پس چه بهتر انسان با شرافت کشته بشه. این حرف دختر یک ایثار گره که بدون پدر بزرگ شد

  7. سحر
    ۹:۵۸ ق.ظ در سنبله ۳۰م, ۱۳۹۴

    خانم محترم این چه حرفیه که شما میگید. مگر پسر ۹ ساله امام حسن که با یزیدی ها جنگید یا پسر خردسال امام حسین شست وشوی مغزی شده بود؟ این حرفا باعث شده شما خودتون هم کشورتون نا امن بشه. اگه شما هم از اول از جان برای کشورتون میگذشتید این همه ترروریست تو کشور شما جرات نمیکردن رشد کنن، اون پسر ۱۵ ساله مسئول زندگی خودش هست که راه درست رو انتخاب کنه یا تمام عمر تو گوشه ای منتظر ازراعیل باشه. ایران خودش به اندازه کافی نیرو داره که محتاج کسی نباشه.
    شما جزو زنهای ترسویی هستی که باعث شدی کشور خودتم پر از تروریست بشه. ما نیازی به شما نداریم برید خونه خودتون رو اباد کنید. ننظورم شخص خود شماست. از ایران برو افغانستان زندگی کن اونجا از کشور خودت دفاع کن. اگه ایران بده به چه حقی اینجا موندی

  8. سحر
    ۱۰:۰۴ ق.ظ در سنبله ۳۰م, ۱۳۹۴

    آفرین به مادری که به شما شیر داد.
    تو جنگ ایران و عراق بچه ۱۳ ساله هم به جنگ رفت. برادر خودم شانزده ساله بود. بهش افتخار میکنم. و به پدرم ایثارگرم. نابرده رنج گنج میسر نمیشود.
    میوه صلح بدون نابودی تروریست حاصل نمیشه تو هر جای دنیا.

  9. هادی
    ۱:۵۵ ق.ظ در عقرب ۹م, ۱۳۹۴

    دوستان . در صفحات وب ایرانیها با نام مهاجر افغانی و در پشتیبانی از دولت ایران نظر می دهند. مهاجران افغان به جبر به میدان جنگ فرستاده می شوند

  10. سیدرضا
    ۸:۴۵ ب.ظ در عقرب ۱۰م, ۱۳۹۴

    من یک ایرانی هستم اگه به من پول خوب بدهند میرم

  11. احمد
    ۲:۳۸ ق.ظ در عقرب ۱۵م, ۱۳۹۴

    من ایرانی هستم. بنظرم شما هنوز شیعیان رو خوب نشناختید. این عقیده مرز جغرافیایی نمیشناسه. من در مراسمات شهدای برادران مدافع حرم افغانی شرکت کردم در تهران. اونها از نظر عقاید خیلی قوی هستند. تعداد افغانی های ایران از یک میلیون هم بیشتره اما تعداد تیپ فاطمیون که الان لشکر شده تازه شده ۳۰۰۰ نفر اگه قرار بود پولی باشه خیلی بیشتر از اینها میرفتند. پول و موقعیت اجتماعی در مقابل جان معامله ای است سراسر ضرر خیلی از ما جوونهای ایران بحال این مدافعین حرم غبطه میخوریم اونوقت شما اینطوری از قهرمانانتون یاد میکنید. ملی گرا بودن شما قبول اما به چه قیمتی؟ ما یک عمر به امام حسین عرض کردیم یا لیتنا کنا معکم خوب الان وقتشه افغانی و ایرانی و عرب هم نداره. این عقاید ما شیعیان هست نه شستشوی مغزی . امثال شهید توسلی و شهید فاتح یک الگو برای ما هستند.

  12. mohsen
    ۳:۰۳ ب.ظ در عقرب ۱۹م, ۱۳۹۴

    باسلام به همگی من محسن ایرانیم.اینکه ازمهاجرین توایران استفاده ابزاری میشه کاملادرسته اکثراونای که به سوریه اعزام میشن تحت تاثیرتبلیغات که ازطرف دولت در تلوزیون وجلساتی که دربرخی ازمساجدبرگزارمیشودقرارگرفته اند.دولت مام به بخاطرمنافع خودشه که مهاجرین رو از ایران اعزام میکنه چون میدونه که اگه سوریه عراق سقوط کنن بعدش نوبته خودشه.اگهدقت کنین بیشتر نه تمام کشته شدگان ایرانی که ازسوریه برمیگردنددرمقام مستشاری و یا آموزش نیروها بوده انداین یعنی پشت خط مقدم .اما تمام مهاجر ینی که کشته میشونددرجنگ رودررو{خطمقدم}کشته شده اند.این راه بهترین سیاست برای حفظ منافع یک کشوراست که با کم ترین تلفات خودی بیشترین سودرابکند.من واقعادلم میسوزد که میبینم برخی ازبرادران مهاجرکه اکثراجوانان و نوجوانان هستندگول این تبلیغ هارومیخورند.اونای هم که میگن برادفاع ازحرم اعزام میشن اشتباه میکنندمگه سپاه پاسداران مرجع تقلیدیاامامه که بخوادحکم جهادصادرکنه هیچ مرجعی تابه حال همچین حکمی نداده اندواین کار روجایزندونسته اند.آیت ا…سیستانی که اکثریت به عنوان مرجع اعلم قبولشان دارندبه هیچ عنوان اجازه نداده اندکه هیچ تبعه خارجی تحت عنوان مدافع حرم اهلبیت واردعراق که کشورخودایشان است بشود.بعدازگذشت چندسال ازحمله داعش به عراق وقتی فشارخیلی زییادشدایشان تازه حکم جهاد رافقط برای خود عراقی هاصادرکرد و هنوزکه هنوز هیچ تبعه خارجی حق مداخله به جنگ عراق راندارد{به جزچندتن انگشت شمارازفرماندهان سپاه که آن هاهم فقط فقط برای مشاوره آنجاهستند}هیچ کس دیگرمجاز اعزام به عراق نیست.وکسانی هم که که بدون هیچ حکمی در این جنگ ها شرکت میکنند اصلاشهیدنیستندهمانطور که معصومین درباره آخرالزمان سفارش کرده اند که حق باطل دراین زمان چنان باهم یکی میشوند که گوی دوآب باهم مخلوط شود.مهاجرینی هم که سنگ بی بی زینب به سینه میزننداگه عاقل باشند میرن کشورخودشون و وارد ارتش میشندتا این همه هرروز هم وطن هاشون شهیدنشن واگه توخاک خودشون شهیدبشن صدردصدشهیدن حضرت بی بی زینب خودش میاد بالاسرشون

  13. مهاجر
    ۲:۱۵ ق.ظ در عقرب ۲۱م, ۱۳۹۴

    کاملا باهات موافقم اقا محسن ایرانی.
    متاسفانه جنگ درافغانستان،داخلیه.
    خیلی از گروه ها و کشورها دامن میزنن.مث امریکا.انگلیس.پاکستان و…
    عدم وجود یک رهبر ک مورد تایید همگان باشه هم حس میشه.
    سحر خانم،حرف شما رو اقا محسن ،با استدلال و منطق خوب،رد کردن.نظر منم همینه در جواب شما.
    روزگارتون خوش.
    زیر سایه ی الله.
    ب امید پیروزی اسلام.
    با احترام ،آریانا‌( اصالتا از مزارشریف.)

  14. محمد
    ۱:۴۹ ب.ظ در عقرب ۲۳م, ۱۳۹۴

    قضاوت فقط کار حضرت حق میباشد و لاغیر.. باشد ک رستگار شویم

  15. ارسلان
    ۶:۴۱ ق.ظ در عقرب ۲۹م, ۱۳۹۴

    من یه افغان هستم راجیع به اون دسته از برادران که میگه کسانی در سوریه میره کشته میشه اما شهید نمیشه البته اونرا خدا میدونن شهید میشه یانه اما ..گروه داعش پست ترین جنایت هاره انجام میده این را هر انسان عاقلی میدونن اکر توان داشته باشد باید بیره با داعش وامسال داعش بجنگن

  16. علی
    ۱:۵۷ ق.ظ در قوس ۱م, ۱۳۹۴

    خانوم محترم اگه شما در جامعه ای زندگی می کردی که هفتاد در صدش رو سنی های متعصب پر کردن و گشتن یه شیعه رو راه رسیدن به بهشت می دونن این حرف رو نمی زدی

  17. علی
    ۲:۰۹ ق.ظ در قوس ۱م, ۱۳۹۴

    حرف شما کاملا نژاد پرستانه هست آیا میشه انسانی رو به جرم دیگری محکوم کرد اگر یک ایرانی به کسی تجاوز کنه باید تمام ایرانی ها رو مجازات کرد متاسفانه انسانهایی که درک و فهم کافی نداشتن با نشر این اخبار حوادث یزد و قزوین و ورامین اتفاق افتاد افغانهای زیادی مورد ازار و چپاول و مرگ قرار گرفتن خونه یکی از آشنایان ما تو یزد اتش زده شد که چی یک ادم که می گفتن افغان هست فلان جنایت رو کرده

  18. مهاجر بی پناه
    ۳:۳۳ ب.ظ در قوس ۱۵م, ۱۳۹۴

    سلام منم یه مهاجر افغانی هستم. که تو ایران به دنیا اومدم و الان ۲۵سالمه برادر ۱۷سالم همین دیروز به سوریه ،فت.اونم بی هیچ چشم داشتی به پول و وعده وعیدهای ایران برا کسایی که ندونسته و بی خبر نظر میدن واقعا متاسفم .مگه شما خدایین و از نیت ادما خبر دارین که کی برا چی میره جنگ.من خودم همه جورشو دیدم یکی واقعا برا دفاع از حرم بی بی زینب میره یکی برا پول میره اره شاید خیلیا با زور رفتن ولی نمیشه که ترو خشکو باهم بسوزونین بنی چی که هرکی تاحالا رفته معتادو ولگرد بوده اصلا درست نیست راجع به ادما اینقد خودخواهانه نظر میدین.بله اینم درسته که ایران داره از مهاجرای بدبخت سوء استفاده میکنه در این شکی نیست.

  19. سعید اسحاقی
    ۷:۰۶ ق.ظ در جدی ۱۸م, ۱۳۹۴

    خودت نوشتی بعضی ها به زور!!!!!

  20. سعید اسحاقی
    ۷:۱۲ ق.ظ در جدی ۱۸م, ۱۳۹۴

    لشگر فاطمیون ۳۰۰۰ نیرو نداره
    در واقع ۵۰۰۰ نفر بود که در حال حاظر ۱۰۰ نفر بیشتر نیستن
    این یعنی حدود۴۹۰۰ نفر رفتن اون دنیا
    به نظر من کسی که بخاطر پول میره حقش اینه که دیگه برنگرده باید خالصانه رفت من خودم داوطلبم بدون هیچ انتظاری. بخاطر عقاید و اسلام عزیز

  21. احسان
    ۲:۳۹ ق.ظ در جدی ۲۸م, ۱۳۹۴

    کسی به زور به سوریه نمیره اگه کسی فک میکنه به زور به سوریه میفرستنش میتونه برگرده به کشورش.مگه اقامت در ایران چی داره که بخاطر اون افغان ها میرن جنگ خودشونو بکشن.به نظر شما کشته شدن بهتره یا زندگی کردن تو وطنشون.معلومه زندگی کردن عده کمی واسه پول میرن.کسانی که مدافعان افغان رو لاابالی میشمره یا شیعه نیست یا که افغانی نیست.یه فاحشه مغزیه.

  22. محمدابراهیمی
    ۲:۰۸ ق.ظ در دلو ۱۳م, ۱۳۹۴

    دولت ایران مهاجران افغان رابه زورروانه ی سوریه نمیکندبلکه خودشان به طورداوطلبانه ثبت نام میکنندوخاهان جنگیدن هستند چه نیتی درسرداردفقط خدامیداند

  23. محسن/19
    ۱۲:۱۰ ب.ظ در دلو ۲۴م, ۱۳۹۴

    من افغانی شیعه هستم ولی اعصابم خورد میشه یک مشت احمق و … گول تبلیغات ایران را می خورند و میرند جنگی که هیچ ربطی بهشون نداره
    اه اه اه حالم بهم می خوره ازشون
    تازه اسمشون شهید هم میذارند

  24. علی420
    ۳:۴۴ ق.ظ در دلو ۲۷م, ۱۳۹۴

    با سلام خدمت دوستان عذرمیخام بابت لحن صحبتم اقای محسن خان احمق خودتی درست حرف بزن

  25. مرتضی
    ۱۰:۴۳ ب.ظ در دلو ۲۷م, ۱۳۹۴

    به نظر من جنگ امروز با داعش همان قیام امام حسین در برابر یزید است حال کسانی که به این افتخار نایل میشوند قطعا جز شهیدا هستندچون همه گی موقع شهادت لبخند بر لب داشتند واین جای بسی تامل دارد

  26. مهدی افغانستانی از قم
    ۱:۲۴ ق.ظ در دلو ۳۰م, ۱۳۹۴

    سحر خانوم من از این حرف شما بسبار بسیار متعصب شدم,,,این حرف شما خیلی سنگینه,امریکا که امریکاس بعد چندسال پناهندکی سیتیزن درجه دو میشی بعد بچه هات که اونجا بدنیا میان بایه امریکایی هیج فرقی ندارن,حالا تو ایران که پدرم از زمان فرار شاه ایران بوده اون وقت ما حتی اجازه اخذ گواهینامه نداریم,,,,گذشته از اون شما اصلا میدونید که افغانیها در جنگ هشت سال دفاع مقدس سه هزارتا بازم تاکید میکنم سه هزارتا شهید دادند ولی دولت و صدا سیما حتی یه اشاره به این موضوع ندارند ,,,سحر خانوم ما حق اب و گل داریم تو ایران, خیلی معذرت میخوام بعضی از شما ایرانیها فقط به ظاهر مسلمونید

  27. مریم
    ۴:۳۰ ب.ظ در حوت ۱م, ۱۳۹۴

    سلام برشما
    وظیف خودم دونستم حداقل واسه کسی که میخواد بره ویه تحقیق کوچیک بکنه شاید نظرش عوض بشه
    من فقط واسه اون مینویسم .
    وطندار گلم .لطفا وارد امور داخلی کشورهای دیگ هنشید .چون اونها داعش هستند وانتقام خودشونو بلاخر میگیرن از کسانی که به نحوه وارد جنگ شدن .اگرشما دلتان برای دین میسوزه بروید به افغانستان من کسی را دیدم که طلب بود ومیگفت که طالبان جوانان ونوجوانانو کوکان کم سن وسال را شست وشوی مغزی میدهند وبهشان میگویند که به کشورما تجاوز شده باید جهاد کرد وجنگید وتفنگ بهشان میدهند
    شما چرا نمیروید زبان پشتو بیاموزید وبه مناطق جنگی مثل هلمند بروید که دیگر از اینها سو استفاده وبرای انتحاری استفاده نشوند وخودشان ودیگران رانکشند فقط درحد تبلیغ واطلاع رسانی برای مردمی که تلویزیون ورادیو ندارند

  28. میر علم
    ۸:۰۶ ب.ظ در حوت ۱۱م, ۱۳۹۴

    جنگ سوریه اصلا به ما چه ربطی داره بعد از ایران کم تحقیر دیدیم که الان میرید گوشت لب توپ می شید یه مداح جیره خور میاد امان از دل زینب می خونه داغ می کنید میرید سوریه همین محقق کابلی ریس دفترش پانزده سال پیش خرج عروسیشو نداشت الان درآمدش از بهترین جراح ها هم بیشتر اینا این ور پادشاهی بکنن تو مهاجر سوریه بری گوشت لب توپ بشی چرا به کدوم عقل ومنطق باید همچین کاری رو باید بکنید اگه شما برای خدا جنگ می رید چراغی که به خانه رواست به مسجد حرامه

  29. حسین26007
    ۶:۱۸ ب.ظ در حوت ۱۶م, ۱۳۹۴

    سلام
    من یکی از مهاجرین مقیم در ایران هستم.
    این مطالبی رو که نوشتید ونتیجه گیری که کردید را قبول ندارم.شاید اندک افرادی بخاطر پول برای جهاد رفته باشند اما این دلیل نمیشه که تمام کسانی که برای محافظت از اعتقادادشان و کمک به برادرانو خواهران مسلمانشان در سوریه در حال جنگ ان را برده های پولی ببینید.. بنده خودم اگر خدا بخواهد قرار است برم و از مردم بی دفاع سوریه و حرم خواهر و فرزند امامم دفاع کنم..شاید من در گذشته در کربلا نبودم اما الان که میتوانم از اهل بیت امام حسینم دفاع کنم..مگر منه مسلمان مردم که به حرم بی بی زینب تعرض بشه و من هیچ کاری نکنم..من تکه تکه میکنم کسیو که به بخواهد به حرم حضرت زینب کوچک ترین تعرضی کنه.. .

  30. jawadahmadh
    ۹:۱۶ ق.ظ در حوت ۲۰م, ۱۳۹۴

    باسلام من یک افغانی هستم که در ایران زندگی میکنم آیا افغانستان هیچ کاری برای مهاجرین میکنه نخیر افغانستان جناب اشرف غنی و داکتر عبدالله شما فقط به فکر پر کردن جیب خودتان هستیند برای مهاجرین یکراه بود که برود آلمان کشورهای اروپای اون را هم شما به روی مهاجرین بسته کردید مهاجرین که در ایران است مجبور است که به جنگ سوریه برود

  31. jawadahmadh
    ۹:۴۴ ق.ظ در حوت ۲۰م, ۱۳۹۴

    سحر خانم اگر جنگ بری چی میکنی یه جوگ بگم میگه دختر برن جنگ بگه سحر اون پسرو بزن نه اون خوشکله گناه داره مریم خشاب پر کن بزار لاکم خشکشه نرگس فردا میریم خط وای من چه بپوشم

  32. amir GHADERI
    ۱۱:۵۶ ب.ظ در ثور ۱م, ۱۳۹۵

    سحر خانم ، شما فقط یه طرف قضیه رو میبینین
    چرا به حادثه تجاوز و قتل دختر شش ساله‌ی افغانی در ورامین توسط یک نوجوان ایرانی اشاره نکردید؟
    چرا آوازه‌ی دادن پول و مدرک به ازای جنگ در سوریه پیچیده؟
    اصلا شما از وضعیت تیپ های فغانی در سوریه خبر دارید؟
    اصلا شما میدونید که تیپ های افغانی در سوریه در خط مقدم هستن؟
    اونوقت تیپ ایرانیا تو خط هستن و تقریبا جنگی ندارن
    افغانی ها دارن کشته‌ی جهالت میشن
    هرچند هم که نام شهید بگیرن
    اما باز هم برای شادی روحشون صلوات به خصوص دوست خودم که همین امروز تشییع شد ” شهید مصطفی حصاری

  33. رهگذر
    ۵:۵۱ ب.ظ در ثور ۱۶م, ۱۳۹۵

    برای شرکت در یک معرکه فقط باطل بودن طرف مقابل کافی نیست حق بودن جبهه خودی نیز شرط است خاندان اسد دیکتاتور و حکومت آنها از دید اکثر سوری ها نامشروع است در ایران تا چند سال پیش جرائد حوادث سوریه را بیطرفانه بازتاب میدادند تا آن زمان حوادث سوریه رنگ مذهبی به خود نگرفته بود مردم سوریه در نتیجه بهار عربی علیه خاندان فاسد اسد اعتراض کردند در برابر آنها حکومت اسد سیاست سرکوب در پیش گرفت تا این که چند سال پیش آقای خامنه ای مرتکب اشتباهی استراتژیک شد و به بهانه محور مقاومت به دفاع تمام قد از جناح اسد در مقابل مخالفین پرداخت متعاقب آن جناح های تندرو سلفی در سعودی و … به حمایت از برخی از مخالفان پرداختند سپس سوریه و عراق تبدیل به معرکه شیعه سنی شد نظر جناب محسن ایرانی متین است مداخله خارجی ها به صلاح سوریه و منطنقه نیست اگر خاندان اسد مشروع بودند خود سوریها به دفاع از حکومت بر می خاستند ….

  34. محمد
    ۸:۰۴ ب.ظ در ثور ۱۸م, ۱۳۹۵

    هر ادم عاقلی متوجه میشه که تمام این جذب نیروها منفعت طلبی است
    تا میدان مینی باشد در برابر ایران

  35. محمد
    ۸:۱۱ ب.ظ در ثور ۱۸م, ۱۳۹۵

    یه چیز هم بلدند اونم اگه بهشون بگی کجای دین گفته تفاوت بین ایرانی وغیر ایرانی هست ،در تمام زمینه ها؟
    میگن مصلحت این است
    مصلحت چی؟
    مصلحت را براساس خودشان میسنجند نه مسلمونا
    زمان پیامبر سلمان فارسی که غیر عرب بود باعرب ها فرقی نمیکرد در طریقت پیامبر
    ولی الان چطور؟
    مهاجرین خوب میدونند چی میگم
    ناگفته زیاد است مجال گفتن نیست

  36. محمد
    ۸:۱۳ ب.ظ در ثور ۱۸م, ۱۳۹۵

    به قانونی که خودشان وضع کرده پای بند نیستند زیرا قانون چیزی است که اگه به میلشان بود عمل ولی به غیر میلشان باشند عمل نمی کنند

  37. ف
    ۱:۳۴ ب.ظ در ثور ۱۹م, ۱۳۹۵

    خفه شو

  38. پارسا
    ۲:۵۹ ب.ظ در ثور ۲۵م, ۱۳۹۵

    افغانها قربانیان اصلی جنگ در سوریه هستند با تشویق اینکه وقتی میرند تابعیت به خاواده هاشون میدن میرند اصلا ربطی به اسلام نداره مگه چندتا حرم هست و چقدر نیرو میخواند چرا افغانها در شهرهای غیر مذهبی سوریه هم هستنداینا سیاستهای کثیف هست برای بقای بشارالاسد حتی موقع کشته شدن پرچم افغانستان رو تابوتشون نیست و به نام ایران میرند چرا نباید تو سرزمین مادری دفن بشند این تعداد اگه میومدن افغانستان باعث امنیت کشور میشدن اما سیاستهای ایران خوب این بی گناهارو وارد جنگ سوریه میکنه وطن خودشونو میفروشند تا تابعیت ایرانی بگیرند این ظلم بزرگیه

  39. علیرضا
    ۱:۰۶ ب.ظ در ثور ۲۷م, ۱۳۹۵

    دوست عزیز چند اشکال به صحبتهای شما وارده
    اول اینکه در هر جنگی ممکن نیات افراد باهم فرق داشته باشه در زمان پیامبر هم یه عده منافق برای غنیمت در جنگ شرکت میکردند ایا این موضوع باعث زیر سوال رفتن جهاد در رکاب پیامبر میشود
    ثانیا هر کس باید وظیفه خودش رو انجام بده اینکه دولت ایران ایرانیها رو در جنگ مستقیم شرکت نمیده به هر دلیلی که باشه باعث نمیشه که دیگران هم بی تفاوت باشند و نسبت به جنایات تروریستها در قبال مسلمونها کاری نکنند ثالثا اقای سیستانی دخالت خارجیها رو واجب ندونستند نه اینکه حرام بدونند این موضوع در حیطه اختیارات دولت وارتش عراقه که بخوان از دیگران کمک بگیرن یا نه

  40. شهریاری
    ۸:۳۲ ق.ظ در ثور ۲۸م, ۱۳۹۵

    سلام

    به نظرم همه قبول داریم که نمی شود نسبت به جنایاتی که از طرف داعش در سوریه و عراق اتفاق می افتد بی تفاوت بود.
    و برای همه ما روشن است که این گروه و گروه های تروریستی مشابه مورد حمایت دولت های غربی هستند.
    نمی توانیم بنشینیم و دست روی دست بگذاریم که هر چه خواستند جنایت کنند و حوزه جنایات خود را به همه جا گسترش دهند.

    ما مدیون شهدای مدافع حرم هستیم ؛ چه اهل ایران باشند و چه اهل افغانستان یا هر جای دیگر دنیا ؛

    بی انصافی است که برخی نسبت های زشت به شهدای مدافع حرم … چه ایرانی، چه افغانی و … داده شود.
    به نظر من شأن این افراد بالاتر از مواردی است که در این مقاله گفته شده
    و شأن این شهدا بالاتر از نسبت هایی است که در برخی نظرات بالا مشاهده می شود

    خوب است با فکر و تحقیق بیشتر قلم بزنیم
    موفق باشید

  41. سید عباس _فارس_شیراز
    ۱:۱۲ ب.ظ در ثور ۲۹م, ۱۳۹۵

    سلام خدا بر مجاهدین افغان سلام خدا بر خانواده معظم شهدای افغانستان سلام بر فاطمیون سلام بر توسلی سلام بر فاتح سلام بر فرزندان سید الشهدا . ما مردم ایران همیشه در کنار ملت و برادران عزیزمون در ایران بوده و هستیم . افغانی شرف داره و حاضر برای شرفش تلاش کنه .اون اقایی که میاد میگه فقط شهید افغانستانی داریم و ایرانیا .شت خطن ، گوشاتو باز کن و گوش بده ما تو سوریه به صورت میانگین هر یک ماه یک سردار داریم میدیم ، میدونی سردار یعنی چی؟؟؟؟؟میدونی چقدر باید تجربه جمع بشه یا یه حسین همدانی درست بشه؟در کنار سردارامون چقدررر خود ما شهید مدافع حرم دادیم ؟؟؟؟؟؟اهااااای اقایی و خانمی که سرت رو زیر برف کردی ، سرت رو دربیار و بشنو ، ما برای اقامه دین خدا و انقلاب جهانی اسلام در حال جنگیم و دین و ایین ما جغرافیا نمیشناسد ، قوم و رنگ و نژاد نمیشناسد ،زیر پرچم اسلام جنگیدن افتخار میخواهد که نصیب هر کسی نمیشود ، همه انسانها میمیرند ولی بریت نگاه کنید که چند نفر افتخار شهادت در راه خدا رو دارند . اون اقایی که داری میگی برای پول میرن ، الان داداش من دانشجوی دکترای هوش مصنوعی دانشگاه علم و صنعته ایرانه و داداش کوچیکم پزشکه ولی الان توی سوریه توی جلب دارن میجنگن ، چون اعتقاد دارند که صحنه عاشورا نباید تکرار شود . بعضی ها هر چقدر هم سعییی کنن و جووون بکنن نمیتوانند از ارزش شهدای مدافع حرم چیزی کم کنند و هر روز چهره این عزیزان درخشان تر میشود .سلام خدا بر شهدای مدافع حرم

  42. محمد
    ۱۲:۴۹ ق.ظ در ثور ۳۱م, ۱۳۹۵

    سلام اول این که شما شیعه یا سنی چون فرق میکنه مسلمانی یا کافر هیچ کس نه برای پول نه برای هویت از جونش نمیگزره من افغانیم اما غیرت دارم از ناموس رسول الله دفاع کنم کسی منو تشویق نکرده خودم فدای حضرت زینب میشم کجا ایران دفتر باز کرده بچه های ما رو میبره سوریه نیازی نداره برو سایت هارو ببین چه خبره اینقدر سپاهی بسیجی مردمی منتظر اعزام هستند که خدا میدونه ایران ازشهدای ما تقدیر میکنه چون شهیدن پاکند دستش دردنکنه بانوشتن این اراجیف نمیتونی شهید رو کم ارزش و مادی جلوه بدی

  43. حسین کماندو
    ۲:۴۸ ب.ظ در جوزا ۷م, ۱۳۹۵

    ای وطن پرست برو تو کشور خودت هر کاری میخوای بکن ولی اینجا تو امنیت ایران دم از انسانیت نزن که حالم ازت بهم میخوره
    رزمندگان اسلام همیشه پیروزند و شهداشون تاج سر ما ملت ایران هستند و فداکاریشون فراموش ناشدنی است تا ابد.

  44. حسینی
    ۹:۴۵ ق.ظ در جوزا ۲۳م, ۱۳۹۵

    من هم خودم یک دختر افغانی هستم البته حرفهات درسته اما که میگی افغانها نمک خوردند ونمک دان شکستند اینجوریا نیست منظور ما اینکه دولت ایران مارا از همه چی محروم کرده نه کاری نه شغلی حتی مغازه یا یه سیم کارت هم به اسممون نمیکنه بچه هامون که تو ایران بدنیا اومدند هم باید از همه چی محروم بشند میزارند درس بخونیم اما نمیزارند ازشون استفاده کنیم باید ههمون فقط کارگر باشیم وبس. از اینکه مارا توایران گذاشتند از دولتشان تشکر می کنیم اما کاشکی اینقدر دست پامان را نمیبستند واینقدر از همه جهت غریبی وپناهندگی مان را به رخمان نمی کشید.

  45. مرادعلی میرزایی
    ۱:۱۵ ق.ظ در جوزا ۲۵م, ۱۳۹۵

    دوستان من میخام برم سوریه الان ایااین کار درستی است یا نه لطفا کمکم کنید

  46. مرادعلی میرزایی
    ۱:۱۷ ق.ظ در جوزا ۲۵م, ۱۳۹۵

    ایا سوریه رفتن درست است یا نه

  47. ارژنگ
    ۳:۱۷ ب.ظ در جوزا ۲۶م, ۱۳۹۵

    پس چرا بچهای ایرانی رو نمیفرستن؟

دیدگاه‌تان را بنویسید: